• I fjor fortalte Miljøbyråd Ola Elvestuen (V), byrådsleder Stian Berger Røsland (H) og Aud Kvalbein (KrF) at mer tempo og kraft i miljøpolitikken blir den største endringen i Oslo fremover. (Arkivfoto)

    FOTO: Rolf Øhman

- I fjor forsvant tre sykkelveier i Oslo

Sykkelsatsingen til Oslo er for svak, mener Abdullah Alsabeehg (Ap).

Abdullah Alsabeehg, fraksjonsleder for Arbeiderpartiet i Samferdsel og miljøkomiteen i Oslo bystyre er kraftig irritert på det han oppfatter som byrådets manglende fokus på sykkelveier i Oslo.

- Det har faktisk blitt færre sykkelveier i Oslo. I fjor forsvant sykkelvei i Observatoriegaten, Huitfeldts gate og Ruseløkkveien. Vi stilte spørsmål til byrådet om dette for tre måneder siden, men har ennå ikke fått et skikkelig svar. Det er det motsatte av oppdraget de har fått fra bystyret om å bygge mer sykkelvei, forteller Alsabeehg.

At Oslo i fjor bygget 1,6 km med sykkelvei er for dårlig, mener han.

Sykkelveier forsvinner

- Fra 2005 til 2010 ble det bygget 5,6 kilometer med sykkelvei. I fjor ble det bygget 1,6 kilometer. Med dette tempoet vil det ta minst 20 år før vi får et sammenhengende sykkelveinett, sier Alsabeehg.

At utbyggingen går tregt er en ting. Verre er det at det forsvinner sykkelveier i Oslo, påpeker Alsabeehg.

- I fjor forsvant det sykkelveier for eksempel i Observatoriegaten, Huitfeldts gate gate og Ruseløkkveien. Det er rart at byrådet ikke viser mer engasjement for sykkel i Oslo. Det fremstår som de ikke har noen plan, fyrer han løs.

Video

- Symbolet på idiotisk sykkelplanlegging

Bysyklist Olav Torvund viser Oslos største sykkelfeller.

 

Flere steder å parkere sykkelen

Les også

Lisa... ...til skolen

Skolenes dårlige holdning, kombinert med foreldrenes dårlige tid, bidrar til å gjøre skoleveien farlig, skriver Kjersti Løken Stavrum.

Han mener at Oslo er langt dårligere til å satse på sykkel ut en mange andre byer.

- For eksempel Malmø, der alle nyinnflyttere blir kontaktet av kommunen og oppfordres til å bruke sykkel. Vi må få en bedre struktur for dette og legge til rette for at folk kan sykle. Vi trenger flere sykkelveier og bedre tilrettelegging for sykkelparkering, forteller Alsabeehg.

Les også

Stockholm kommune vil ha flere opp på sykkelen. Åtte av ti stockholmere bor slik til at de har mindre enn 30 minutter å sykle til jobb eller studier.

Stockholm skal bli sykkelby

Mens Oslos syklister sliter i motbakke, jobber Stockholm aktivt for å få flest mulig svensker over på to hjul.

- Vi trenger tid

Ola Elvestuen (V) byråd for samferdsel og miljø mener at det gjøres mye for syklistene i Oslo.

- Det tar tid å bygge en sykkelby, og det er noe vi gjør systematisk over tid. Det er ikke bare å bygge sykkelveier, vi bruker mye tid på ekspropriering og regulering. Hvert år bruker vi mange millioner kroner på sykkeltiltak i Oslo. Vi har gjort mange positive ting i sentrum, blant annet gjort kryssene bedre og laget sykkelvei i Universitetsgata. Bysyklene fungerer også bra, forteller Elvestuen.

- Hva med sykkelveiene som er blitt borte, har dere noen oversikt over dem?

- Sykkelveiene i Ruseløkkveien, Huitfeldts gate og Observatoriegata har aldri vært en del av hovedsykkelveinettet. Når det gjelder tempoet er det slik at det er ikke bare å bygge en sykkelvei, det må ofte gjøres noe med hele veiløpet for å få det til, forteller Elvestuen.

Les også:

Les også

Siste fra seksjon