• Bassen brummer når bussen durer nedover Toftes gate. Lyden har gitt helt spesielle utslag på måleinstrumentene til fagansvarlig Ole Anton Engen i helse- og velferdsetaten. Nå er bussene tatt av linje 21 for å skåne beboere på Frogner inntil de bygges om.

    FOTO: ROLF ØHMAN

Brummebusser bygges om

Den dype bassen fra motoren fikk det til å riste i vegger og klirre i glass. Nå åker bioetanolbussene inn på verksted for avbrumming.

Les også:

Miljøbusser er støybusser

Det durer i bass idet 30-bussen mot Nydalen akselererer ut av lyskrysset i Toftes gate ved Sofienbergparken.

–Motoren lager en ekstrem lavfrekvent rentone. Den kan være mer plagsom enn jevn støy, forklarer fagansvarlig Ole Anton Engen i Helse- og velferdsetaten.

Hans måleapparat har vist at støyen fra busser av denne typen inneholder en markant slik rentone ved 50 hertz (antall svingninger pr. sekund). Det er lavt. Svært lavt. Derav durelyden. Det laveste det menneskelige øret kan registrere er 20 Hertz.

–Basslyden blir veldig fremtredende, og kan oppleves svært påtrengende. Den lavfrekvente tonen kan trenge gjennom fasader og bygningskropper, og sette glass i svingninger slik at det klirrer. Det er selvsagt veldig irriterende, legger han til.

Det har beboerne på en annen kant av byen forlengst fått erfare. Vi spoler tilbake.

Bieffekt

For snart to år siden anskaffet kollektivselskapet Ruter 100 nye busser til sine sentrumsruter – hvorav 18 med bioetanol på tanken. Disse ble satt inn på linje 21, Helsfyr-Aker Brygge.

Men bussenes klimavennlighet ble overskygget av en lei bieffekt – en helt spesiell motordur. Dette ga merkbare vibrasjoner og det som på fagspråket kalles resonanseffekter i bygningene langs linjen. I Camilla Colletts vei på Frogner var det spesielt merkbart.

–Glassene i leiligheten klirrer hver gang de passerer, sa beboer Simen Thorsen til Aften i mai 2008.

Både Ruter og bydel Frogner fikk flere klager fra naboene langs linjen. Driftssjef Tore Bogen tok deretter kontakt med bussprodusenten Scania for å finne en løsning. Helse- og velferdsetaten har også foretatt målinger. Bussene var imidlertid innenfor alle støykrav.

Skifter eksosanlegg

Men nå lover Bogen likevel antibrummetiltak. I april starter Scania arbeidet med å bygge om det Bogen kaller «støypakken» på bussene.

–For å si det enkelt bygger man om hele eksosanlegget. Scania har testet det ut, og man hører helt klart en forskjell. Jeg er helt sikker på at dette vil bli akseptert, sier driftssjefen.

I mellomtiden er bioetanolbussene spredd på flere linjer. De benyttes nå på linje 30, 58 og som erstatningsbusser for Holmenkollbanen, men skal tilbake til linje 21 etter ombyggingen.

Bogen beklager at de bassdempende tiltakene har trukket ut i tid. Samtidig tror han at det er et fåtall spesielt utsatt adresser som er blitt plaget av vibrasjoner og støy siden bussene kom på veien.

–Det er bra de endelig tar tak og gjør noe, sier Simen Thorsen fra sin nå relativt ristefrie leilighet i Camilla Colletts vei på Frogner.

Les også

Siste fra Nyheter

Dette er saken

100 nye miljøvennlige busser ble satt i trafikk i mars/april 2008. 18 av dem går på bioetanol, resten på biodiesel. Flere har klaget over en dyp basslyd fra bioetanolbussene langs linje 21. Ifølge Ruter, bidrar bioetanolbussene til å redusere klimagassutslippene med 600 tonn i året.

Hertz

Mennesker oppfatter lydbølger som toner. Hver tone korresponderer til en bestemt frekvens, som kan måles i hertz. Et spedbarn kan oppfatte lyd i frekvensene mellom 16 Hz og 20000 Hz. En gjennomsnittlig voksen bare kan høre frekvenser mellom 20 Hz og Hz.

I dag må du få med deg...

se alle

Sist anmeldt

  • Grefsenkollen Restaurant

    123456

    Grefsenkollen har skiftet stil, men holder ennå nivået.Summen av mange små detaljer gjør et måltid på Grefsenkollen til en opplevelse. Men det er også litt som skurrer.

  • Asia

    123456

    Gamle Druen på Aker Brygge er erstattet med Asia, en moderne asiatisk restaurant. Byttet er vellykket.

Se flere anmeldelser

Siste film