Det nye Oslo (en påskereise)

Dette er et fullstendig vilt påsketurforslag, ja, nesten sykt.

Mennesket er et vanedyr, og selv går jeg samme ruten til og fra jobb, hver dag hele året. Jeg går aldri på måfå, stopper ikke opp og ser meg sjelden til siden. Men nylig hendte det noe. En kollega snakket opprømt om en ny verden i Oslo, han snakket som om han hadde vært i New York, kanskje Barcelona eller på månen. «Det nye Oslo», sa han om området som nå vokser frem i Bjørvika, rundt Barcode-høyhusene ved Operaen, dere må ta en tur dit.

I årevis har avisene trykket planskisser av området. Folk har kjeftet. Andre har gledet seg. Nå kan man gå dit.

Det er foreløpig to enkle veier inn. Over gangbroen fra sjøsiden av Oslo S og til Operaen er gammelt nytt. Vi velger den nye broen fra Schweigaards gate, 300 meter øst for Oslo Spektrum. Vi starter, symbolsk og bokstavelig, i gamle Oslo (Grønland/Gamlebyen). Ved broens fot er Maaemo, Oslos nye superrestaurant som, surt nok, ennå ikke tilbyr lunsj. Fra broen ser man ryggen på Barcode. Høyhusene sluker fjordutsikt fra byens innbyggere. Litt irritert over dette ringer jeg en arkitekturinteressert venn, som irritert svarer: «Slutt å syte. Du lærte som barn at du ikke kan få i pose og sekk. Nyt arkitekturen!»

Broen fører over jernbanesporene. Tar man en 360° her, ser man tog, fjord, by, skog, himmel og knapt et eneste menneske. Noen skritt til, så er man i den vidunderlige nye verden, altså Barcode. I et nanosekund forventer jeg å møte flyvende biler og mennesker som spiser biff i tablettform. Men etter noen meter til, nær vannet på forsiden av Barcode, er det kun biler, et par narkomane og hundrevis av arbeidere som fyker hit og dit. En provisorisk gangbro fører deg fra Middelalderparken over motorveien til Sørenga, som har fremtids-Oslos høyeste boligpriser. Da er du ved vannkanten. Vannet er grønnbrunt. Ahh, urbant!

Man går gjennom eksos og ser sjøen, man krysser bilveier og ser nytt land. En kaffe på Operaen, så en utstilling (med tepper slik du aldri har sett tepper, laget av Hannah Ryggen) på Kunsthall Oslo.

Ser man opp mens man går, får man øye på så mange linjer og former og detaljer i byggene at man blir svimmel og oslopatriot på samme tid.

I nye Oslo kan du se boliger du aldri får råd til. Du kan se bygg som huser jobber du aldri kan få. Du kan se for deg et liv du aldri kan leve. Men er det fint vær i påsken, er det verdt turen.

Les også:

Les også

Det nye Oslo

Bispelokket rives: Fremtidens Oslo åpnes for alvor når denne trafikkmastodonten i løpet av det kommende året plukkes fra hverandre. Ca 43000 biler trafikkerer Bispelokket hver dag. Bjørvika – Munch-museet: 2008 vedtok bystyret å flytte Munch- og Stenersenmuseet til Bjørvika. I 2009 manet Riksantikvar Jørn Holme til en tenkepause om utviklingen av området. HAV Eiendom eier grunnen og har foreslått høye boligblokker i området øst for Operaen. Hele planen skal nå til megling hos Fylkesmannen. Jørn Holme kan akseptere et Munch-museum på tomten med de omstridte boligblokkene. Fjordbyen: Betegnelse for utviklingen av Oslos sjøfront, fra Ormøya til Bygdøy. Fjordbyen består av flere utviklingsområder, bl.a. Filipstad, Vippetangen, Bjørvika (tyngdepunktet), Alnas utløp og Ormsund. Da Bjørvika er utbygget, vil bydelen romme 4000–5000 boliger og ca. 20000 arbeidsplasser. Om lag 30000 mennesker vil da jobbe eller bo i Bjørvika. Operakvarteret: Også kjent som Barcode-rekken. Adgang fra sjøsiden eller over gangbroen i Schweigaards gate. Består av tilsammen 12 bygg i varierende høyder. Skal romme 10000 arbeidsplasser. Blant annet selskapene PWC, KLP, DnB Nor og Deloitte. Rundt 20 prosent av bebyggelsen i Operakvarteret er regulert til boliger. Utgjør ca. 380 boliger, som vil huse ca. 2000 personer. Første byggetrinn med 53 leiligheter er utsolgt. 12000 kvadratmeter er satt av til næring. Gondolbanen: Oslos politikere har drømt om en gondolbane fra sentrum til Ekeberg siden 1883. I 2004 ble adkomst for gondolbanen regulert inn i planene for området ved det nye Munch-museet. Det 70 meter høye reisverket vil også rage over alle bygningene i Bjørvika. Nordenga bro: Bilvei over togsporene ved Oslo S, fra Schweigaards gate til Dronning Eufemias gate. Total lengde på 306 meter. Åpner neste sommer.

I dag må du få med deg...

se alle

Sist anmeldt

Se flere anmeldelser

Shopping

Siste fra seksjon