• Linje 1 mellom Frognerseteren og Helsfyr (Bergkrystallen) er T-banens minst trafikkerte linje.

    FOTO: ARKIVHANNE MELLINGSÆTER

Endeholdeplass: Holmenkollen?

Fem av dagens T-banestasjoner på linje 1 kan bli betjent med buss i fremtiden, inkludert Frognerseteren. Slik kan en ny stasjon inne på selve Kollenanlegget realiseres.

«Tenk tanken; inn i en tunnel, så ut av tunnelen og inn på en stasjon hvor en fra toget har utsikt over så vel arenaen som byen og fjorden».

I slike vendinger beskriver Ruter en mulig ny T-banehverdag til Holmenkollen. Selskapet har på oppdrag fra byrådet utredet muligheten for en avgreining fra dagens bane, i tunnel inn til anlegget, med en ny stasjon i fjellet eller oppe i dagen. Konklusjonen er at det i høyeste grad lar seg gjøre, til og med i tide til ski-VM i 2011.

Det vil i så fall gjøre anlegget langt mer tilgjengelig. Det nærmeste stoppet i dag er Holmenkollen T-banestasjon, som ligger vel én kilometer unna. Det er heller ikke mulig å se bakken eller arenaen fra banen.

Endeholdeplass

Men, og det er et betydelig men: Ruter vil i utgangspunktet ikke forsvare en ekstra investering i størrelsesorden 260 millioner. Dette kommer på toppen av de snaut 400 millionene som Oslo kommune allerede har vedtatt å bruke på oppgraderingen av hele banestrekningen fra Majorstuen og oppover.

Derfor foreslår Ruter rett og slett å gjøre Holmenkollen skiarena til ny endeholdeplass på T-banens linje 1. Det betyr at de fem øverste stasjonene, fra Voksenlia til Frognerseteren, i stedet betjenes med buss i fremtiden. Ved en slik løsning vil besparelsene bli så store at prosjektet kan realiseres.

Selskapet forsvarer forslaget med at disse stasjonene har svakt trafikkgrunnlag. Summen av trafikk for de fem er for eksempel mindre enn for én typisk trikkeholdeplass, ifølge rapporten.

For at en holdeplassløsning i selve Holmenkollanlegget skal realiseres innen ski-VM, understreker Ruter at de nødvendige forhåndsarbeider må gjøres i ekspressfart.

Ruterledelsen ønsket i går ikke å kommentere innholdet i rapporten, og henviser i stedet til byrådet.

Tidsnød

Samferdselsbyråd Peter N. Myhre (Frp) synes rapporten er interessant, men mener i motsetning til Ruter at det er urealistisk å rekke ski-VM. Han viser til at arbeid med reguleringsplaner i sin alminnelighet er tidkrevende. Nasjonalanlegget ligger i tillegg i Marka, med alle de ekstra hensyn som da må tas.

Å strippe brukere av de fem øverste stasjonen på linje 1 for T-banetilbudet, er heller ikke gjort i en fei, mener han.

–Jeg tror derfor vi nå må konsentrere oss om den strategien vi har for Holmenkollbanen, med oppgradering av banen og ombygging av nåværende Holmenkollen stasjon, sier Myhre. Han vil likevel sende rapporten over til samferdsels- og miljøkomiteen i Rådhuset.

–Dette er en sak som bør diskuteres. Rapporten inneholder interessante tanker,


Si din mening!

Bør Kollen-arenaen bli endestasjonen på Holmenkollbanen?

Si din mening i kommentarfeltet nederst på siden

Du kan også sende en SMS: Skriv AFTEN, mellomrom, din mening og send til 1985. (Pris pr. melding kr. 1).

Eller send en e-post til aftenforum@aftenposten.no

Les også

Siste fra Nyheter

Holmenkollbanen

Linje 1 mellom Frognerseteren og Helsfyr (Bergkrystallen) er T-banens minst trafikkerte linje. Den eneste av dagens baner som benytter luftledning i stedet for strømskinne. Fra 2003 til 2005 ble banen tatt ut av fellesstrekningen gjennom sentrum og snudd på Majorstuen. Gjenåpnet etter store protester. Diskusjonen om fremtidig drift har pågått lenge. I juni vedtok bystyret å oppgradere banen for 387 millioner. Dermed kan også de nye MX-vognene kjøre her. Oppgraderingen skal være ferdig i løpet av 2010.

I dag må du få med deg...

se alle

Sist anmeldt

Se flere anmeldelser

Oslos beste...

Siste film

Shopping