Er det slik det blir?

T-bane på Grünerløkka, Lørenskog, Løren og Fornebu. Tverrforbindelse i Groruddalen. Slik kan undergrunns-Oslo bli i fremtiden.

Hva mener du? Bør det satses på T-bane-utbygging?
Si din mening i kommentarfeltet under artikkelen

Av og til må politikere tenke langsiktig. Torbjørn Sølnæs og Øystein Sundelin i Høyres programkomité har forsøkt nettopp det, og tegnet et mulig fremtidskart for T-banen. Det mest kontroversielle på kartet, er bygging av ny sentrumstunnel.

– Det blir dyrt, og umulig å få til uten et samarbeid med staten. Men det bygges ingen broer på Vestlandet uten statlige penger, så dette burde være mulig, sier Sundelin.

En enstemmig programkomité har gått inn for byggingen.

Flertall for ny sentrumsbane

Tidligere har SV og Arbeiderpartiet signalisert støtte til en ny indre bytunnel. Dersom Høyre nå blir med på laget, nærmer planen seg en realisering.

– Vi har foreslått å sette av penger til prosjekteringen siden 2004. Kapasiteten er sprengt, og det haster. Det tok 14 år å bygge dagens T-banering, så med samme tempo vil det tidligst bli snakk om 2025, sier Rune Gerhardsen (Ap).

Han mener sentrumstunnelen er det som må prioriteres.

– Alt annet vi gjør er avhengig av god kapasitet i sentrum, sier Gerhardsen.

Oslo står foran en enorm befolkningsvekst, og behovet for å bygge ut kollektivtilbudet er stort. Med Høyres tegninger vil den allerede tungt belastede sentrumstunnelen få en syvende linje.

– Dette er ikke noe endelig forslag. Vi kan godt se for oss at sentrumsringen fortsetter ut mot Mortensrud eller Bergkrystallen i stedet, sier Sundelin.

Tverrforbindelsen i Groruddalen har tidligere vært avvist av byrådet.

– Men med en nedleggelse av Aker sykehus blir det enda viktigere med et godt kollektivtilbud til A-hus for hele Groruddalen, sier Sundelin.

– Ikke økte bompenger

Finansieringen av planene er imidlertid usikker. Men at bomringen skal betale for utbyggingen av en sentrumsring, er uaktuelt, ifølge Sundelin.

– Bilistene betaler mer enn nok allerede. Billettkjøpere, staten, Akershus fylkeskommune og Oslo må ta kostnadene, sier Sundelin.

Les også

Siste fra Nyheter

I dag må du få med deg...

se alle

Sist anmeldt

Se flere anmeldelser

Shopping