Flere busser med få passasjerer

Mens bystyret har vedtatt at Oslo skal satse på trikk og T-bane, er det busstilbudet som har vokst mest. Men bussen vinner ikke passasjerkampen.

Sånn kunne vi fortsatt, etter å ha observert busstrafikken gjennom Stortingsgaten i en snau time midt på dagen forrige uke. Kun et fåtall hadde flere enn ti passasjerer.

Slik er det store deler av dagen utenom rushtid: Glisne busser dundrer gjennom oslogatene med tomme seter. På få år har det blitt flere av dem. Betydelig flere.

Feil hestekrefter?

Ifølge en kartlegging fra interesseorganisasjonen Sekretariatet for Bytrafikken, økte antall bussavganger på en vanlig hverdag i Oslo fra 3720 i 2003 til 5760 i 2007. Det tilsvarer 55 prosent. Til sammenligning økte antall avganger med 22,7 prosent på trikken i perioden. Det til tross for at bystyret for fem år siden vedtok følgende formulering i kollektivmeldingen:
«Ved bedre samordning av rutenettet for trikk, buss og bane, skal trikk og bane prioriteres.»

Samtidig, paradoksalt nok, er det trikken som kan vise til størst passasjervekst i samme . Tallene for 2008 er ikke klare ennå.

–Vedtaket om at trikk og T-bane skal prioriteres foran buss er ikke fulgt opp. Tvert imot har busstilbudet vokst kraftig. Men satsingen har ikke gitt særlig uttelling i form av nye passasjerer, og Oslos gater preges av stadig flere busser med færre og færre passasjerer. Det er hverken bra for miljøet eller fremkommeligheten, oppsummerer sekretær Tom Ole Bergerud i Bytrafikk.

Han anklager byrådet og Ruter både for å gå på tvers av bystyrets vedtak og å satse på feil hestekrefter.

–Mye større del av satsingen skulle vært rettet mot trikk og T-bane. Tallene tyder jo på at skinnegående trafikk er det de reisende foretrekker. Det er mer komfortabelt, mer pålitelig og mer bestandig, hevder Bergerud.

Ikke innfridd

Kommunikasjonssjef Cato Asperud i Oslo Sporvognsdrift (Trikken) ønsker ikke å kommentere Ruters prioriteringer, men konstaterer at selskapets forventninger om et betydelig trikkeløft i Oslo ikke er innfridd.

–Da bystyremeldingen ble vedtatt, hadde vi forventninger til at det ville komme en prioritering av og produksjonsøkning for trikken. Rullende fortau (5-minutterstrikken journ.anm.) har kommet, og det har vist seg å være en suksess. Utover det har det ikke skjedd veldig mye, sier Asperud.

Leder i Naturvernforbundet, Lars Haltbrekken, synes også skjevfordelingen er uheldig.

–Satsing på buss er viktig og riktig, men man burde satset minst like mye på trikk. Det viser seg at folk synes trikken er et bedre kollektivtilbud enn bussen, samtidig forurenser det noe mindre, sier han.

Tar en ting om gangen

Mangel på vogner gjør at Ruter ikke kan utvide trikketilbudet på flere år.

Kommunikasjonsrådgiver Hans Andreas Fristad i Ruter legger ikke skjul på at buss har fått nesten hele kollektivkaken de siste årene. Ifølge Fristad er en stor del av dette finansiert gjennom gunstige anbudsavtaler.

–Likevel viser tallene at trafikkveksten er brattere på trikken. Har satsingen vært vellykket?

–Vi har ikke tatt den store evalueringsrunden ennå, så det er for tidlig å si. Men vi har fått flere nye linjer, blant annet i Groruddalen, og det tar litt tid før dette setter seg. Vi har i alle fall aldri tidligere fått en så rask modernisering av bussparken med langt bedre standard, sier Fristad.

Han legger til at det er vanskelig å utvide tilbudet på trikk på kort sikt på grunn av vognmangel. I 2005 ble såkalte «rullende fortau» innført i Oslo. Antall linjer gikk ned fra syv til seks. Samtidig ble frekvensen økt fra kvartersruter til 10-minutters ruter. Dermed er vognkapasiteten nærmest sprengt, ifølge Fristad.

–Med «rullende fortau» er hele vognparken disponert. Vi har ikke flere trikker å kjøre med, og vi kan ikke utvide trikketilbudet før vi har anskaffet flere, sier Fristad. Anskaffelse av nye vogner er planlagt, men det vil ta flere år før de er på plass.

–Men vi har mange spennende trikkeutvidelser «linet opp» i fremtiden. Vi får blant annet trikk i Bjørvika og til Fornebu, så det mangler ikke på planer. Nå har det dreid seg om buss i noen år. Samtidig har vi fått et løft på T-banen. Etter hvert står trikken for tur.

Les også

Siste fra Nyheter

I dag må du få med deg...

se alle

Sist anmeldt

  • Gamle Raadhus

    123456

    Tradisjonell mat med en vri i ærverdig lokale. Det Gamle Raadhus byr på et nasjonalromantisk måltid med historisk sus.

  • St. Raw

    123456

    Hvem skulle tro at en bortgjemt hotellkjeller kunne diske opp med topp sushi og annen rå kost?

Se flere anmeldelser

Siste film

Shopping