• Idun Rønningen og sønnen Espen Vien synes det er komplisert å bruke de elektroniske reisekortene. - Det går greit når man kommer inn i det, men det er ikke så lett for eldre å skjønne automatene, og inne på Trafikanten er det så lange køer, sier de to.

    FOTO: Heidi Marie Skarnes

Hver måned svikter 90 Ruter-kortlesere

Hver uke ringer flere hundre kollektivreisende til Ruter fordi de har trøbbel med reisekortene.

«Ute av drift», «Ugyldig billett». Sett det før? Da er du en av de mange som opplever problemer når de skal validere et elektronisk reisekort på bussen eller trikken.

- Det lyser jo på automaten, men det skjer ikke noe.

Idun Rønningen (59) snur seg fortvilet mot sønnen Espen Vien (26). De har akkurat gått om bord på 31-bussen på vei til Aker sykehus.

- Det var lettere med papirbillett, men det er jo en smakssak. De burde gjort noen justeringer for at disse elektroniske kortene skal virke litt bedre, mener Rønningen.

Mange feil

Fire år etter at kortleserne ble tatt i bruk, sliter Ruter fortsatt med dem.

- Vi har fått tilbakemeldinger om at noen av leserne kan være litt ustabile, sier Sofie Bruun, pressetalsperson i Ruter.

- Hvor mange klager får dere på de elektroniske reisekortene?

- I snitt ligger det på 200-300 henvendelser pr. uke. Reisende er blitt mer avhengige av kortlesere etter at det elektroniske reisekortet ble innført. Derfor kan nok utstyret vårt oppleves som mer ustabilt enn før, sier Bruun.

Ruter har 3000 kortlesere i Oslo og Akershus. I snitt er det hver måned 90 av dem som svikter.

Ifølge Ruter kan feilmeldinger skyldes feil på kortleseren, men det er også flere andre feilkilder. Reisekortet er elektronisk, og noen ganger kan det oppstå problemer i selve kortet. Da må kortet skiftes ut. I noen tilfeller er det, ifølge Ruter, rett og slett den reisende selv som har skylden for at et kort ikke fungerer som det skal.

Trenger en pause

-  Enkelte brukere er litt utålmodige og drar kortet for raskt foran kortleseren. Dersom en gjentar dette flere ganger, hender det at kortleseren vil trenge en liten pause før den registrerer reisekortet igjen. Det er også tilfeller hvor kortet holdes foran skjermen med tekst og ikke foran symbolet på kortleseren der elektronikken sitter, sier Bruun.

Men tror du feilen ikke ligger hos deg selv, setter Ruter pris på om du sender dem en SMS.

- Vi vil gjerne ha tilbakemelding på utstyr som ikke fungerer. Derfor har vi opprettet en SMS-varsling for feil. Send SMS til 2050 med kodeord EBS. Dette gir oss mulighet til å oppdage feil raskere enn i dag, slik at vi får lengre oppetid på utstyret, sier Bruun.

Til slutt en god nyhet: Får du ikke validert kortet på grunn av feil på kortleseren, skal det ikke være mulig å få bot.

-  Kontrollørene vil alltid sjekke at utstyret fungerer før de begynner å kontrollere, sier Bruun.

Spørsmål og svar om reisekortene

- Hvordan kan man vite om reisekortet inneholder barn- eller voksenbillett?

- Du kan skrive på baksiden av kortet hva slags kort det er. Det er en lang, hvit remse bakpå kortet der du kan skrive hva du vil. Vi har diskutert om vi skal lage ulike plastlommer eller klistremerker i ulike farger som kundene selv kan benytte, men vi har ingen umiddelbare planer om å gjøre dette.

- Hvordan kan man finne ut om det er penger igjen på kortet?

- Det kan du finne ut ved å sjekke det på en billettautomat.

- Men hvis det ikke er en slik automat der du er?

- Da kan du gå til en kommisjonær eller se på kortleseren når du leser av kortet. Du kan også sjekke saldoen på reisekortet digitalt ved å bruke de grå billettautomatene på stasjonene. Når du reiser med buss, har du også mulighet til å be sjåføren skrive ut en kvittering på saldoen i kortet.

- Når blir det mulig å bruke telefonen til kjøp av billetter?

- Etter planen skal denne tjenesten være på plass ved årsskiftet. Vi kommer sannsynligvis til å tilby saldoforespørsel fra mobil/nett allerede i år eller neste år, men da med forbehold om mulige differanser bl.a. fordi bussene våre ikke er online. Tjenesten vil komme først for periodebilletter, der man kan sjekke utløpsdato for inneværende periode.

Har du opplevd problemer med automatene eller kortene? Diskuter i debattfeltet under!

Gry Isberg og Sofie Bruun i Ruter har svart på spørsmålene.

Les også

Ruter tester nettbilletter, som du må plukke opp på et «hentepunkt»

Ruter har startet salg av billetter på nett. Men du må til et «hentepunkt» for å få tak i dem.

 

Les også

Siste fra Nyheter

Hva mener du?

Fungerer reisekortene? Send din mening til:

E-post: bedreby@aftenposten.no

SMS: Skriv AFTEN, mellomrom, din mening, og send til 1905. Pris pr. melding kr 1.

Reisekort (tidl. Flexus)

Plastkort som kollektivreisende i Oslo og Akershus kan fylle opp med periodebillett eller reisepenger.

Første gang du reiser med ny periodebillett, må du aktivere billetten ved å lese av kortet på en kortleser.

Kortleserne finner du på stasjonsområdet eller på plattformen når du reiser med tog og T-bane. På buss, trikk og båt er kortleserne plassert om bord.

Det er nå 670 000 aktive reisekort i Oslo og Akershus.

Kilde: Ruter

Fungerer ikke leseren?

Ruter vil ha tilbakemelding på utstyr som ikke fungerer.

SMS-varsling for feil: Send SMS til 2050 med kodeord EBS.

I dag må du få med deg...

se alle

Sist anmeldt

Se flere anmeldelser