Hvordan skal vi selge Oslo?

Han er hjernen bak Stockholms forhatte slagord «The Capital of Scandinavia». Nå skal briten Julian Stubbs hjelpe Oslo å finne seg sjæl. Han vil ha innspill fra deg.

Tidligere i år raste debatten om hvem som har rett til å kalle seg «The Capital of Scandinavia», ikke minst i våre spalter.

Les også

Stockholm påstår de er Skandinavias hovedstad

Oslos turistsjef hisser seg opp over frekke og arrogante svensker.

Det falt mange oslofolk tungt for brystet at Stockholm har gjort slagordet til sitt. Politikere, turistsjefer og byutviklingsfolk raste mot svenskenes tilsynelatende opphøyde selvbilde.

Men hjernen bak slagordet er ikke svensk: Han er britisk og heter Julian Stubbs. Og nå vil også Oslo kommune ha mannens hjelp.

Finne byens sjel

I dag og i morgen besøker PR-guru og merkevarebygger Stubbs Oslo. Nå skal han se og lære, så tenke, kna, vri og vrenge for å finne byens sjel. Og forhåpentlig hamre ut et slagord som skal sette byen på kartet.

Vi tok en prat med genierklærte Mr. Stubbs på forhånd.

Turbodager

- Hva skal du gjøre de neste to dagene?

PR-guru Julian Stubbs og hans team skal ut på Oslos gater og snakke med folk i jakten på Oslos nye slagord.

PR-guru Julian Stubbs og hans team skal ut på Oslos gater og snakke med folk i jakten på Oslos nye slagord.
- Ta et dypdykk og suge til meg inntrykk og erfaringer. Jeg skal møte ulike aktører og nøkkelorganisasjoner, og se så mye av Oslos attraksjoner, museer, bygninger, infrastruktur etc. som mulig. Jeg vil ha innblikk i suksesshistoriene, og lære byen bedre å kjenne.

- Hva vet du om Oslo fra før?

- Jeg vet litt. Blant annet har jeg jobbet med på re-brandingen av nobelpriskonserten. Men jeg har ikke nok referansepunkter ennå. Jeg vil si at Oslo er en svært interessant by. Den er en fin blanding av gammelt, nytt og svært nytt, og den har i stor grad fremtiden foran seg. Oslo er i stor grad uoppdaget der ute.

- På hvilken måte?

Per Bjørnar Lillemo (23), GrünerløkkaBegrunnelse: - Jeg flyttet hit fra Sør-Trøndelag for ett år siden. Før jeg dro, var Oslo for meg kun Karl Johan. Men det er så mye mer. Jeg har et grunnleggende positivt inntrykk av byen.

Per Bjørnar Lillemo (23), Grünerløkka: - Jeg flyttet hit fra Sør-Trøndelag for ett år siden. Før jeg dro, var Oslo for meg kun Karl Johan. Men det er så mye mer. Jeg har et grunnleggende positivt inntrykk av byen.
- Vel, jeg har for eksempel spurt folk hjemme i London hva de vet om Oslo. Det er ikke stort, og mange blander den med Stockholm. Faktisk vet folk mer om Lillehammer enn om Oslo. På grunn av TV-serien Lillyhammer.

- Du skal nå muligens skaffe Oslo et nytt slagord. Hvordan gjør man egentlig det?

- Etter et dypdykk disse to dagene blir det neste steget å sette seg ned med relevante aktører i byen. Det er viktig å formulere en felles visjon, selv om ulike interessenter kan ha ulike målsetninger. Jeg vil høre på hva de har å si, og vil deretter utvikle en kreativ posisjon, et utgangspunkt: Hva skal og bør Oslo være?

- Høres litt teoretisk ut. Vil du spørre hva folk flest mener?

Ellinor Linderfalk (20), Tøyen; Lisa Magnusson (20), Tøyen; Kajsa Bengtsson (19), GrünerløkkaBegrunnelse: - Som svensk i Oslo er det gode muligheter for å få seg jobb uten veldig mye utdannelse. Man kan «jobba upp sig». Oslo er mulighetenes by.

Ellinor Linderfalk (20), Tøyen; Lisa Magnusson (20), Tøyen; Kajsa Bengtsson (19), Grünerløkka: - Som svensk i Oslo er det gode muligheter for å få seg jobb uten veldig mye utdannelse. Man kan «jobba upp sig». Oslo er mulighetenes by.
- Absolutt, jeg og mitt team kommer til å gå ut på gaten og snakke med folk og søke innspill. Det gjorde vi også i Stockholm.

- Apropos Stockholm - hva tenker du om krangelen om hovedstadsstatusen i fjor?

- Det å markedsføre byer gjennom slagord, eller «tag lines» som jeg kaller det, er relativt nytt. Første gangen det skjedde var på 70-tallet i New York. Konkurranse mellom byer er dermed også relativt nytt. Oslo og Stockholm er jo både konkurrenter og samarbeidspartnere. Og naboer. Da er det ikke så rart at det blir gnisninger og følelser. Men min jobb er nå å sette Oslo på kartet.

Nesrin Kuuvetli (45), OppsalBegrunnelse: - Jeg endte opp med dette fordi Oslo er mørk og kald. MEN: Det stemmer ikke at byen og Norge er kjedelig og trist, som mange sier. Oslo gjør meg glad og fornøyd, og gir meg så mye.

Nesrin Kuuvetli (45), Oppsal: - Jeg endte opp med dette fordi Oslo er mørk og kald. MEN: Det stemmer ikke at byen og Norge er kjedelig og trist, som mange sier. Oslo gjør meg glad og fornøyd, og gir meg så mye.
- På din blogg sammenlignet du nylig prisen for en runde med drinker i Oslo med størrelsen på «depositumet for en mindre leilighet». Du kommer ikke til ende opp med slagordet «Oslo - the capital of expensive drinks»?

- He-he, nei. Jeg kan for øvrig fortelle at den dyreste parkeringsboten jeg noensinne har fått, fikk jeg her i Oslo.

- Når vil du presentere Oslos nye slagord?

- Jeg har en slags foreløpig deadline i mars. Men vi er neppe ferdige da.

Les også

Siste fra Nyheter

Slagordstriden

Etter at Aften omtalte Stockholms slagord «Capital of Scandinavia», raste debatten tidligere i år både på norsk og svensk side.

Striden startet under eiendomsmessen MIPIM i Cannes i mars.

Næringsbyråd Hallstein Bjercke tok etter hvert til orde for en dugnad for å finne Oslos nye slagord.

Aftens lesere ble invitert til å komme med forslag, men konklusjonen ble at ingen var gode nok.

I dag profilerer Oslo seg som «World Winter Capital» og «Capital of Nature and Culture».

I dag må du få med deg...

se alle

Sist anmeldt

  • Gamle Raadhus

    123456

    Tradisjonell mat med en vri i ærverdig lokale. Det Gamle Raadhus byr på et nasjonalromantisk måltid med historisk sus.

  • St. Raw

    123456

    Hvem skulle tro at en bortgjemt hotellkjeller kunne diske opp med topp sushi og annen rå kost?

Se flere anmeldelser

Siste film

Shopping