• Passasjerer måtte trenge seg inn i de trange vognene på Majorstua i morges.

    FOTO: TONE GEORGSEN

Kaos på T-banen - mangler 57 vogner

Konflikten mellom verkstedsansatte og sporveisledelsen førte i morges til at det manglet 57 T-banevogner.

Mangelen på materiell førte til at Oslo Sporveier måtte sette inn busser på Sognsvannsbanen i morges. I tillegg ble alle T-banevognsettene kortere.

Oslo Sporveier har behov for ca. 160 T-banevogner under normal trafikk. I dag morges manglet 57 vogner. Resultatet er klaustrofobisk trange T-banevogner. Mange risikerer også å bli frakjørt på stasjonene i rushtiden, fortviler informasjonssjef i Oslo T-banedrift, Bjørn Rydmark.

Blir verre

– I forrige uke manglet vi 20 til 30 vogner pr. dag. Denne uken blir verre. I dag hadde vi 57 vogner for lite. Når vi ikke får det antallet vogner vi bestiller fra verkstedet, må vi improvisere, sier Rydmark.

I dag ble det satt inn busser mellom Sognsvann og Ullevaal. Fra før er det buss for bane på T-banelinje 2 mellom Haugerud og sentrum.

Sporveisansatte delte ut provisoriske rutetabeller for bussavganger i dagene som kommer. Rydmark utelukker ikke at flere T-banelinjer kan bli rammet fremover.

– Vi vurderer situasjonen fra dag til dag. Hvis dette blir verre, må vi finne på noe annet. Nå kjører vi fire vogner pr. avgang der det er mulig. Vi beklager veldig denne situasjonen. Jeg skjønner godt at publikum kan bli sure og irriterte. Det blir trange vogner og mange risikerer kanskje også å bli frakjørt, sier Rydmark.

Han håper ikke byen rammes av snøkaos samtidig som T-banekaoset øker.

Overtidsnekt

Vognmangelen er et resultat den omstridte omorganiseringen av Oslo Sporveier. Det er planlagt å om å legge vedlikeholdet av de nye T-banevognene ut på anbud. De verkstedsansatte protesterer mot dette ved å nekte overtid.

– Vi har ingen direkte aksjoner på gang, men vi har oppfordret de ansatte «til å ta vare på helsa si». Vi nekter ingen å jobbe overtid, men vi vil ikke bryte bestemmelsene i Arbeidsmiljøloven ved å jobbe ulovlig mye overtid, sa fungerende klubbleder for de verkstedansatte, Per Martinsen til Aften i forrige uke.

De ansatte er også opprørt over signalene om at ledelsen vil halvere arbeidsstokken på vognverkstedet på Ryen når de nye T-banevognene kommer.

– Vi får ikke de ansatte med på å jobbe så mye overtid som vi normalt er avhengige av på denne tiden av året. Vi beklager veldig sterkt at vi ikke kan gi et godt nok tilbud til publikum. Jeg snakker med fagforeningsledelsen flere ganger om dagen for å få dem til å jobbe. Jeg har ingen andre virkemidler enn å oppfordre dem, sier direktør i Oslo Sporveier, Trond Bjørgan.

I morgen skal konflikten diskuteres i Oslo Sporveiers Arbeiderforening. Leder Rune Aasen utelukker ikke at flere deler av Oslo Sporveier kan få problemer.

– Folk er forbannet på hvordan dette styres fra rådhuset. Misnøyen er også stor hos andre ansatte i Oslo Sporveier, sier Aasen.

– Hvorfor rammer dere publikum i denne konflikten?

– På denne tiden kommer det topper på grunn av vær og slitasje. Slike topper krever at de ansatte er motiverte til å stå på ekstra. Hvis ikke, får vi problemer, sier Aasen.

Les også:

DETTE ER SAKEN

Hele forrige uke førte vognmangel til forsinkelser, innstillinger og trengsel på T-banen. Denne uken er det satt inn busser for bane på både Furusetbanen og Sognsvannsbanen. Bakgrunnen for materiellmangelen er en konflikt mellom de verkstedsansatte og ledelsen for Oslo Sporveier. De ansatte protesterer mot den planlagte konkurranseutsettingen av vognvedlikeholdet og omorganiseringen av Oslo Sporveier. Aksjonene er lovlige og går ut på at de verkstedsansatte nekter å jobbe overtid. Misnøyen retter seg mot samferdselsbyråd Peter N. Myhre (Frp). De tillitsvalgte mener byråden ikke har tillit til de ansatte i Oslo Sporveier. De ønsker at Myhre skal gripe inn og stoppe planene om omorganisering og konkurranseutsetting. Samferdselsbyråden har ingen planer om å blande seg inn i konflikten eller stanse omorganiseringen av Oslo Sporveier, som er vedtatt av byrådet.

I dag må du få med deg...

se alle

Siste fra seksjon

  • Historiske Osloby: Fengselsliv

    Gjennom ensomhet og overvåking skulle tyver og drapsmenn forvandles til nyttige samfunnsborgere. Mye har skjedd siden «Botsen» ble bygget i 1851.