• Erfan Tarin og Bahar Shekari har fått kritikk blant annet for hvordan døtrene på 2 og 4 går kledd på varme sommerdager. Islam har for stor innflytelse på folks hverdag mange steder i Oslo, mener Tarin.

    FOTO: Rolf Øhman

Mobbet av «moralpolitiet»

Bahar Shekari er på handletur på Furuset senter. Hun har betalt og snur seg for å gå da en spyttklyse lander på brystet hennes.

- Hva slags klær er det? Vi er muslimer. Du kan ikke gå kledd på den måten, sier en eldre dame med sjal.

- Jeg følte jeg var i Pakistan og at det var lynsjestemning, forteller Shekari.

Hun og mannen Erfan Tarin er kurdere, kommer opprinnelig fra Iran og er ikke religiøse. Paret føler de blir trakassert av den muslimske majoriteten i nabolaget. Spyttklysen er bare en av flere episoder, forteller de.

Sommerkjolerefs

En varm maidag sitter Shekari ved lekeplassen. Sola skinner. I bakgrunnen hopper døtrene Alica (3) og Atosa (2) rundt i sommerkjoler.

Erfan Tarin og Bahar Shekari, med døtrene på 2 og 4, vurderer å flytte.
- Jeg skal gi deg et råd om hvordan du kler på din datter, sier en eldre kvinne som har kommet bort. Shekari kvepper til.

- Hva mener du?

- En jente skal være godt dekket til. Vi muslimer skal ikke kle oss slik, sier kvinnen.

- Hvordan vet du at jeg er muslim? Dette har du ingenting med, svarer Shekari. Den eldre damen rister på hodet og går.

Naive politikere

For tre år siden avdekket Aftenposten utstrakt moralkontroll i det offentlige rom i enkelte miljøer og nabolag i Oslo. Særlig på Grønland var det mange episoder.

Det er bare litt over ett år siden Tarin og Shekari flyttet fra Tøyen til Furuset. Tarin mener situasjonen ikke har bedret seg siden den gang. Snarere tvert om.

Tarin er politisk aktiv kommunist, og mener norske politikere er for naive.

- Tar man opp slike ting, blir man fort kalt rasist – for eksempel hvis man sier nei til hijab. Samtidig skal muslimene selv få lov til å kommentere hvordan våre jenter kler seg fordi de tror vi er muslimer. Det er ikke riktig.

Moralpoliti

Tarin tror ikke-religiøse fra Midtøsten opplever et ekstra sterkt press.

- Mange som flyktet fra Iran flyktet fra det religiøse statspolitiet og manglende frihet. Da er det ekstra sårt å oppleve lignende tendenser på gaten her i Norge, mener Tarin.

- Faktum er at vi ikke tør å sole oss i parken bak blokken. Den sosiale kontrollen påvirker hvordan vi levere våre liv.

Les også

Erik Torset (t.v.) kastet først nylig krykkene. Han ble skadet i foten etter at han fikk et reklameskilt kastet etter seg. Både han og Jean Jacobsen mener trakasseringen er blitt mer aggressiv på Tøyen siden i sommer. Nylig sto de første gang frem med sin historie på Gaysir.no.

- Hetsen mot homofile er blitt mer aggressiv

- Når det eskalerer fra drittslenging til fysisk angrep, må vi si fra, sier Erik og Jean.

Michael Cruz jobber som integreringsrådgiver i bydelene Grorud, Stovner og Bjerke, og bor selv i Groruddalen. Han kjenner igjen det Tarin og Shekari forteller.

- I gymtimer ved en av skolene der jeg jobber kan man oppleve jenter i første, andre og tredje klasse som kjefter på hverandre fordi det ikke er bra å ha på så lite klær. Man kan jo spørre seg hvor de har det fra, sier Cruz.

Han mener Oslo på mange måter er en segregert by.

- I noen strøk og nabolag bor det mange pakistanere, andre steder domineres av somaliere. Jo mer ensartet et område er, jo sterkere blir den sosiale kontrollen, sier Cruz.

Erfan Tarin og Bahar Shekari har fått kritikk blant annet for hvordan døtrene på 2 og 4 går kledd på varme sommerdager
- Sosial kontroll er egentlig noe positivt – at man passer på hverandres unger. Det kreves en landsby for å oppdra et barn. Men noen ganger opplever man at den sosiale kontrollen går på tvers av det man forventer i Norge. Da kan den sosiale kontrollen bli feilslått.

Vurderer å flytte

Shekari er den som merker mest til det ekteparet oppfatter som trakassering.

- Folk stirrer på deg på en negativ måte og rister på hodet. Det er ubehagelig. Kontrasten er stor mellom Furuset og Majorstuen. Der er det ingen som ser stygt på meg eller stusser over hvordan jeg går kledd, sier Shekari.

Hun mener kvinner er de mest aggressive i det lokale moralpolitiet.

Paret vurderer sterkt å flytte, og har begynt å se seg om etter steder å bo utenfor Oslo. Shekari mener den sosiale kontrollen har endret måten hun oppfører seg på

- Hver gang jeg er på senteret ser jeg bare ned i bakken og går veldig fort. Jeg føler meg ikke trygg der.

- Kommer du til å kle deg annerledes for å unngå ubehagelige kommentarer?

- Aldri.

Rektor: - Ikke noe stort problem

Rektor Anne Myhrvold ved Gran skole mener trakassering og religiøst press ikke er noe stort problem i skolegården.

- Vi har elever fra hele verden. Noe småtteri har vi hatt. Det kan dreie seg om hijab eller påkledning, men vi ser på det som sårende slengkommentarer som faller der og da. Elever kan jo også komme med kommentarer om kroppsvekt og andre stygge ting. Vi tar opp slike episoder når de skjer, men det er ikke noe vedvarende problem vi har forfulgt over tid, sier Myhrvold.

Lena Larsen: - Trakassering går begge veier

Sekulære er ikke mer tolerante enn troende, mener Lena Larsen.

Larsen er etnisk norsk muslim, og var leder for Islamsk Råd Norge fra 2000 til 2003.

Hun understreker at det selvsagt ikke er greit å spytte på andre fordi du ikke liker måten de går kledd. Men ifølge Larsen er ikke muslimer mer eller mindre tolerante enn andre.

Lena Larsen.
- Det blir gjerne ansett som veldig grovt når muslimer kommer med trakasserende uttalelser overfor folk som ikke er så praktiserende. Mediene går ofte fem på her, i sympati med den som blir trakassert. Men vi skal være klar over at det er en velsignet mangel på toleranse på begge sider av debatten, mener Larsen.

- Rett etter at jeg var blitt valgt som leder for Islamsk Råd Norge, ble jeg stoppet på Holmlia av svært kritiske iranere som lurte på hvordan jeg kunne bli muslim når islam var en så grusom religion. Jeg har også blitt stoppet på gaten av ivrige praktiserende muslimer som lurte på om jeg var klar over at isen jeg spiste kan inneholde et e-nummer som kommer fra svin, forteller Larsen.

Moské i sandkassen

Hun sier hun ikke har opplevd trakassering etter at hun begynte å dekke seg til med hodeplagg.

- Fra storsamfunnet kan man imidlertid bli møtt med skepsis når man bærer hodeplagg som meg. Det finnes en skepsis mot religion der ute. Enkelte blir provosert. Det kommer an på hvilke kretser man beveger seg i, sier Larsen.

- Da jeg på et tidspunkt ble valgt som leder for borettslaget jeg bor i, fryktet noen at jeg ville "bygge moské på lekeplassen". Jeg opplevde etter hvert at skepsisen forvant. Når man kommer bak stereotypene og etablerer relasjoner, forsvinner skepsisen.

Les også:

Les også

Siste fra Nyheter

Sosial kontroll

Sosial kontroll er den innflytelsen samfunnet, grupper eller enkeltindivider utøver over individer gjennom påvirkning av ulike slag.

Den sosiale kontrollen kan utøves både formelt og uformelt.

Kilde: Forebygging.no/ "Individ og felleskap". Cappelen Damm

Dette er saken

For tre år siden avdekket Aftenposten utstrakt moralkontroll i det offentlige rom i enkelte miljøer og nabolag i Oslo.

Særlig på Grønland i Oslo sentrum var det mange episoder der kvinner og homofile menn ble tilsnakket og skjelt ut for "upassende" oppførsel og klesstil.

Daværende leder for Islamsk Råd Norge, Senaid Kobilica, oppfordret imamene til å ta opp problemet under fredagsbønnen i moskeene.

Erfan Tarin, en Iransk innvandrer bosatt på Furuset, mener moralpolitiet fortsatt lever i beste velgående.

I dag må du få med deg...

se alle

Sist anmeldt

  • Jarmann Gastropub

    123456

    Aker brygge har fått en ny gourmetpub, men det koster litt mer enn det smaker.

  • Vaaghals

    123456

    Nordisk gourmet i Barcodes byggejungel er et sant vågestykke - men Vaaghals leverer varene.

Se flere anmeldelser

Oslos beste...

  • Guide til lutefisk i Oslo

    Mange bestiller julebordet år i forveien, men fortvil ikke. Det er fullt mulig å få bord på byens lutefiskrestauranter.

Siste film

Shopping