• Alexander Stenerud (32) og Hilde Lindset (29) byttet storbylivet med freden og roen på Brønnøya. Det angrer de ikke på.

    FOTO: INGVILD SAHL

Stillhet og tid er den nye luksusen

Tid, oppmerksomhet, trygghet, fred og ro er hva vi vil definere som luksus de neste ti årene.

I en stor hage utenfor et lite hus sitter Hilde Lindset og Alexander Stenerud og nyter kjølig høstluft, stillheten, og hverandre. For to år siden byttet de 40 kvadratmeter på Grünerløkka, med hage, hus og landlig idyll på Brønnøya utenfor Asker. Og for paret er stillheten ren luksus.- Det beste som finnes er å ta et morgenbad før kaffen. Og så er det fint å vite at jeg ikke trenger mer enn dette for å være lykkelig, smiler Hilde. Alexander nikker.- Jeg merker at jeg blir mindre rastløs her. Å komme hjem etter en dag i byen, og kunne lene seg tilbake og slappe av her ute er ren luksus, sier han.

Fisker og baker boller

Paret har ikke bil, og tar bussen til arbeidet i byen. Butikken tar det 50 minutter å gå til. Men etter at de flyttet til Brønnøya føler de at de har fått bedre tid. Hilde har blitt en kløpper til å bake boller, mens Alexander har begynt å fiske.- Og så plukker jeg nøtter på vei til og fra bussen. Nå er vi jo midt i nøttesesongen, sier Alexander.Ifølge fremtidsforsker Jesper Bo Jensen, er det stadig flere som kommer til å forbinde luksusbegrepet med det samme som Hilde og Alexander. I går var den danske fremtidsforskeren i Oslo for å presentere sine seneste funn om nordmenns fremtidige forbrukertrender, publisert i boken "Future consumer Tendencies and Shopping Behaviour". - Den gamle luksusen, som dyre biler og champagne, er demokratisert og tilgjengelig for alle. Å vise sin status via materiell rikdom vil ikke lenger være luksus, nå vil folk heller vise at de har tid og overskudd. Dette er ikke tilgjengelig for alle, sier Jensen til Aften. Les hele saken i Aften torsdag 6.september.

Les også

Forskjellig luksus frem mot 2017

Baby Boomers: Født 1940-54: Sunnhet og wellness. Med andre ord å unne seg det gode liv som vin, spa, massasje, gode middager etc. Generation Jones: Født 1955-64: Starte på nytt etter at barna har forlatt redet. Pusse opp og kjøpe nytt interiør. Generation X: Født 1965-77: Å vise sin individualisme og smak gjennom valg av bil, hus, venner og reise. Generation Y: Født 1978-89: Prioritere familie fremfor arbeid når de får barn. Hjelpe folk. Ha en sosial samvittighet. Kilde: "Future Consumer Tendencies and Shopping Behavior"

Fakta

Si din mening ved å benytte kommentarfunksjonen eller send oss ditt synspunkt på SMS. Skriv AFTEN, mellomrom, din mening og send den til 1985. Pris pr. melding kr. 1. E-post: aftenforum@aftenposten.no

Flere bilder

Etter at de flyttet til Brønnøya har Alexander begynt å fiske, mens Hilde har blitt en kløpper på å bake boller. FOTO: INGVILD SAHL

Alexander og Hilde trives med hage, hus og landlig idyll på Brønnøya utenfor Asker. FOTO: INGVILD SAHL

I dag må du få med deg...

se alle

Sist anmeldt

  • Delicatessen

    123456

    Det et fortsatt fullt på Delicatessen på Grünerløkka, men både maten og menyen er bedre og mer spennende på Delicatessen Aker Brygge og Majorstuen.

Se flere anmeldelser

Siste film

Shopping

  • Analog møbeltrend

    I en hektisk, digtal hverdag er det nå tid for analoge kommunikasjonslinjer og kroppsvennlige former i våre nære omgivelser.

Siste fra seksjon