oslopuls

Tips til arrangementer for vår kalender sendes til oslopuls@aftenposten.no. Husk dato, tid, sted, varighet, pris og kort beskrivelse.

Slik ble Ischah TV-kjendis

Ischah (5) har spilt i reklamefilm på TV og vært innslag i Idol. Hun ble headhuntet gjennom Norges eneste modellbyrå for dyr.

Ischah er hunden som i reklamefilmen for nettbutikken Deal tror bildene fra en projektor viser et ekte tre. Hun hopper ned fra sofaen, hever bakbenet og tisser på treet på lerretet. - Det var utrolig gøy å være med på det. Vi måtte jukse litt, for hun er jo tispe og har litt vanskelig for å løfte benet på den måten. Men hun var helt i hundre hele tiden og nøt all oppmerksomheten, smiler eieren Lone Bergan. Ischah krøller seg lydig sammen ved matmors stol. Hun er en blanding av border collie og noe annet, og kan blant annet sitte bamse, synge, rulle rundt, slå av lyset, og gjemme seg under labben. - Ischah har et mildt og behagelig uttrykk, alle kan kjenne seg igjen i henne, en veldig koselig hund, skryter Robert Walmann. Han driver Norges eneste modellbyrå for dyr, og det var gjennom hans byrå at Ischah fikk TV-oppdragene. Har du et dyr som har lyst til å bli kjendis, er kanskje modellbyrået Eurotalents svaret. Registrer kjæledyret ditt i databasen, og Walmann kan hjelpe med å finne egnede oppdrag. - Dyret trenger ikke kunne noe. Jeg fikk for eksempel forespørsel om en "slumhund", du vet sånne som leter i søppelkasser og ser litt shabby ut. Men det har jeg ikke i byrået. Jeg ønsker meg mange flere dyr og alle slags typer. Flere hunder, katter, rotter, fugler, hamstre. Alt, lokker Walmann. Han avviser på det sterkeste at dette er dyreplageri. - Du ville aldri fått en hund til å prestere noe hvis den ikke hadde det bra, sier han.

Måtte skaffe ku

Robert Walmann fikk ideen til dyremodellbyrået da han for noen år siden jobbet med casting i TV-bransjen, det vil si rollebekledning, og skulle skaffe en ku til en TV-serie. - Som jeg måtte lete etter den kua, utbryter han. I 2004 startet han opp for alvor, i dag har han noen hundre dyr "i stallen" sin. Nå er han i gang med å redesigne nettsidene, ambisjonen er å utvide og innta det europeiske markedet. - I USA er dyrecasting megabusiness, men i Europa er det lite utbredt foreløpig, sier han, og har stor tro på suksess. - Hvis du sitter en kveld og teller alle dyrene du ser som er med i reklame eller annet, så vil du se at det er veldig mange. Dyr blir brukt i stor skala i alle medier, sier Walmann ivrig.

Les også:

Les også

Siste fra Sprek

Siste fra seksjon

Eurotalents

Det koster 300 kroner i engangsavgift å registrere dyret ditt i Eurotalents (www.walmanns.com) Dyret vil få et statisthonorar fra oppdragsgiver, som begynner på ca. 1500 kroner.

I dag må du få med deg...

se alle

Siste scene

Siste film

Siste musikk

Siste oslonyheter